söndag 16 mars 2014

Verkstan

Tre gånger har jag varit i verkstan för att snickra på mitt bord som jag gör i skala 1:10. Det har väll varit ungefär 10 gånger svårare än vad jag trodde att det skulle vara men snart är det klart. Jag ska måla och limma ihop delarna, kanske även spraya bordsytan. Jag har gör ett stort bord som är 2,5 m långt i verklig skala med bara ett bordsben fäst i ena halvan med en guld kula som sjunkit ner som ska balansera upp boret. Bordsytan är i bankad plåt, det var säker några tusen slag och tog närmare en timma att få till, bara den biten var ett projekt i sig. Det svåra var nu att vika ner metallen runt träskivan i.o.m att jag vill ha en tjocklek på boret, dessutom är bordet ovalt vilket gör det trixigare. Jag klippte flärpar i plåten som jag sen vek ner, innan jag vek ner de sista bankade jag i ett B på sidan utav bordet. Jag har borrat hål både genom träskivan och plåten för att guld kulan ska sjunka ner genom bordet och synas en aning under. Den buckliga plåten limmade jag fast i träskivan för att få en så plan yta som möjligt. Men det lurigaste var hur jag skulle lösa vikten i min modell, jag har ju bara ett ben. Ja vet inte riktigt hur det kommer bli men jag har tre olika alternativ hur jag kan lösa så att bordet kan stå upp. 1. Spikar fast benet i en trälåda som jag använder när jag ska visa upp mitt arbete. 2. Spikar fast en lång och smal plast skiva under bordet. 3. Har en tunn ståltråd i andra änden av bordet som fungerar som ett till ben.

Bordet består i stort sätt bara utav tre delar, benet, bordsskivan och kulan som ska sjunka ner.








Jag här även gjort ett antal metallsmycken som jags ska ha till min tag och kasse. De första gjorde jag på rester från bordet, sen testade jag att även banka plåten och gjorde även ett par i koppar. För att stämpeln ska synas ännu tydligare tog jag en svart penna och kluddade i hålet och sedan putsade med stålull då färgen runtom försvann och ytan blev dessutom blankare.Jag kommer att använda någon utav de bankade bitarna men vilken färg beror på om jag sprayar bordsytan eller ej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar