söndag 16 mars 2014

Plansch

Jag visste att jag ville göra planscher som har med balans och motsatser att göra. Någonting i svartvitt och enkelt, men vad? Det var svårare att skissa upp vad det skulle vara och jag hade ingen aning hur det skulle se ut. Var till en början inne på stora cirklar med samma teknik som Ylva Skarp har gjort med hennes tavlor. 

 Ylva Skarp



Det var först någon dag efter fotoutställningen på Göteborgs Konstmuseum som jag visste hur jag vill att det ska se ut. På museet fanns det en tavelgrupp, den mins intressant att titta på men som jag nu ska göra en egen variant av. Fotografen hade tagit några föremål och lagt på ett ljus bord som sen fotades av. Det blev skarpa kontraster mellan det ljusa och svarta, kritvitt och kolsvart. Fiffig ide! Jag vill ha två planscher som hör ihop, den ena med vit bakgrund med svarta föremål medans den andra tvärt om. Jag har tänkt samla ihop lite föremål som jag sedan placerar ut som ett pärlband som går igenom de båda tavlorna för att knyta ihop dem till ett par.



Inspiration till "pärlbandet" av små föremål

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar