torsdag 2 maj 2013

Möbelkollektion


Jag har fått i uppdrag att rita en möbelkollektion med surrealismen som inspiration. I kort så kännetecknar surrealismen som något udda och konstigt eller också som en drömbild. ”Drömma” är mitt nyckelord då det inte finns några spärrar eller stopp, det är så fritt som möjligt, nästan lite för fritt. Drömma kan vi alla göra, men det svåra är att göra drömmarna till en möbel. En känd konstnär som målade surrealistiska verk var Dali. Han har bl.a. gjort ett verk där djur utav elefanter och en häst tågar på rad, det lustiga som jag vid första titt la märke till är djurens otroligt långa ben, utdragna som spindelben.

Jag började arbetsprocessen med att sätta ihop ett collage med surrealistiska bilder från kända konstnärer och enkla bilder för att få en överblick vad tidigare konstnärer har haft för idéer. Jag fastnade framförallt för två bilder, den ena var bilden utav Dali med djurens utdragna ben, men min favorit var Vladimir Kush som har gjort många enkla men intressanta bilder. Som en bild i skymningen över berg och vatten då det är lite molnigt, en skymning då molnen har blivit ballongen till en luftballong.

Drömma som i Alice i underlandet, drömma som fri då tiden stannar, drömma som mardrömmar och fastna.


 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar