onsdag 29 maj 2013

Mitt mönster


Arbetsprocess

Efter alldeles för mycket strul med Photoshop tog jag beslutet att ge upp mitt tidigare mönster och börja på ruta ett. Den här gången behöver jag däremot inte ha inspiration från byggnaden Alhamra i Spanien utan låta photoshop styra över hur långt jag kan låta fantasin gå.

Iden till mitt mönster fick jag från papperssnöflingor som man ibland kan se på fönstren till förskolor, när man viker ett papper flera gånger och sen klipper hål i olika former. Jag gjorde på ett liknande sätt, men jag ritade ut former istället för att klippa. Jag började alltså mitt mönsterskapande med att klippa ut en stor cirkel och vek pappret tills jag hade 1/16. Därefter ritade jag ut linjer och olika varianter av treanglar. Nu var det dags att skanna in min lilla pappersbit och öppna upp potoshop. Ett arbete som jag gärna skulle slippa i och med att överens var det sista teknikgudarna och jag var. Gårdagen slutade med att allt det arbeta jag hade gjort i potoshop försvann ut i tomma intet… Frustrationen var i topp medans jag var på botten. Nästa dag visste jag i alla fall hur och vad jag skulle göra men teknikgudarna och jag verkade fortfarande inte vara på samma sida. När 1/16 hade blivit piffad i photoshop och speglad till 1/8 och därefter kopierad så att det var åtta likadana tårtbitar som tillsammans skulle bilda en stjärna kom det som jag hela tiden har varit rädd för skulle ske. Mina tårtbitar passade inte ihop.. Sista biten lappar över alldeles för mycket, jag hade inte varit tillräckligt noggrann när jag vek mitt papper och klippte i photoshop. Va sjutton skulle jag göra nu? Börja om på nytt var det sista jag ville göra. Jag testade lite att få ihop två tårtbitar så att de skulle bilda 90 graders lutning men fick inte ihop det. När inte heller min lärare kunde komma på en smidig lösning gav jag upp för stunden och lämnade datorn. Men då, ja självklart så var lösningen där! Med lite överlappning på varje tårtbit blev det nu en ny variant av mönstret som blev minst lika bra.
 
 
 
När jag hade tesselerat mitt mönster ville jag få någonting mellan stjärnorna, slutresultatet blev en annan variant utav en stjärna med en mindre stjärna inuti och en ljusare grå färg till de mindre partierna.
 

 

 

Symmetrier

I min tapet, eller som kanske skulle passa bättre som kakel i ett kök har jag fått med spegling, rotation, translation och tesselering.

Spegling


Slottet intill sjön eller en fjäril är exempel på vad som bildar en spegling eller också kallad reflektion. Om du kan dra en linje igenom bilden och det ser exakt likadant ut på vardera sida kan du kalla det för en spegling.

Spegling var den första symmetri begreppet som jag använde för att skapa 1/8, men efter ändringarna är en bit (en stjärn spets) inte riktigt speglade. Däremot kan jag dra två olika linjer genom hela stjärnan och får då speglingar.

Rotation


Om vi roterar en bild runt sin mittpunkt och figurens bild och form ej förändras efter rotationen kan vi kalla bilden rotationssymetrisk. Om vi istället har en figur eller föremål, t.ex. Jorden, kan vi dra en axel igenom föremålet och sedan rotera föremålet runt rotationsaxeln. I mitt mönster kan jag rotera bilden fyra gånger utan att mönstret förändras.

 

Translation


En translation innebär att man kopierar upp mönstret och förflyttar efter ett bestämt mått och det är exakt likadant hela tiden. Det upprepas och upprepas.
 

 Tesselering


Tesselering innebär att det är figurer täckt över hela ytan, att tomrum mellan mönster har fyllts ut. Det finns helt enkelt inget hål eller att det överlappar. När jag gjorde tesseleringen till mitt mönster gjorde jag en stjärna i det större tomrummet med en mindre stjärna inuti och en ljusare grå färg i de mindre tomrummen.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar