torsdag 11 april 2013

Stannar, tänker, reagerar. Når fram.

Beskrivande del

På den 720 kilometer långa muren mellan Israel och Palestina hittar vi ett av Banksys verk som kallas ”Girl With Balloons”. Målningen är placerad på en grå vägg, är skapad med sprayfärg och börjar ett par meter upp från marken och föreställer en flicka från sidan. Hon är förstorad, lång som en fullvuxen människa, men man kan tydligt se att det är en flicka med klänning och flätor. Rosetterna i håret får mig att tro att hon är välklädd och har det kanske gott ställt. I hennes ena hand håller hon ett stadigt grepp om en bunt ballonger och hon har just släppt marken och börjat sin färd upp mot himlen.
Första gången som jag kom i kontakt med Banksys konst var när jag köpte mitt välanvända kortfodral i England. Då hade jag ingen aning om vem som skapat bilden som jag upplevde inspirerande. Det var först efter en dokumentär som visades i skolan som jag fick veta ett det var Banksy som ligger bakom verket och vem han är eller inte är. Han är ju den mystiska grafittikonstnären som håller sig anonym. Efter att ha läst på om bilden och dess skapare Banksy har ”Girl with Balloons” kommit att bli en fördjupad betydelse för mig -  och mitt kortfodral håller jag nu än mer kärt. 
 
Tolkande del
Tänk dig en barriär över 700 kilometer lång och cirka åtta meter hög som sägs vara till för att hindra konflikter mellan två olika länder. Som att en mur kan få människor lugna och tillfreds? Muren ställer det mycket besvär för befolkningen i Palestina och har till och med upprättats delvis på Palestinsk mark, utan att de accepterat detta.
Man kan se sektionen där ”Girl With Balloons” finns som bara en grå vägg, med bara en svart målning. Men det är så mycket mer. Just platsen gör allting mycket mer betydande. Målningen symboliserar för mig frihet. Att det finns hopp. Att jag är fri. Jag ska leva om jag vill, då fullt ut. Banksy ligger bakom flera målningar på muren mellan Palestina och Israel och alla har de ett liknande budskap. Möjligheter att ta sig igenom, förbi eller över. Öppningar i muren.
Budskapet som inte bara är till för människorna vid muren, utan hela världen. Till varje kotte i alla små vrån - att det alltid finns hopp, önskan om en rättvis lösning vad som än sker. Är det inte rättvist så är det heller inte slutet.
Verk som människor tar till sig, verk som har ett budskap, kanske berör dig och når fram till ditt hjärta. Verket gör skillnad. Verket har inspirerat till aktioner, exempelvis när George W Bush skulle gratulera Israel på sin 60-årsdag släpptes tusentals ballonger iväg med önskningar som barn hade skrivit. De kommande minuterarna var himlen full utav svarta ballonger. Själva målningen kan vara ett av de enklaste verk som Banksy har gjort. Men att något så enkelt kan göra och betyda så mycket, det är fascinerande.
Vissa vill få sin konst till de fina gallerierna medans Banksy vill vända blicken till det smutsiga och låta oss fråga varför det överhuvudtaget existerar. Låta sanningen komma fram. Låta världen fejsa verkligheten för ett ögonblick och kanske få en känga i vissa fall. ”Girl With Balloons” kan upplevas provocerande utan att vara direkt aggressiv. Flickan och många andra verk är laddat med så mycket känslor som många kan relatera till. Att han använder sig utav barn, och då ofta flickor tror jag är ett knep för att vi som ser bilden omedvetet blir känslomässigare. Genom hans bilder ser man hur kritisk han är till dagens samhälle med de djupa och starka budskapen. Jag blir påmind om hur sne och orättvis världen är, samtidigt som jag blir inspirerad att göra det rätta.
Banksy som drar fram verkligheten.
"This wall may take care of the present, but it has no future."
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar