söndag 7 oktober 2012

Det går framåt


Den här veckan så har tre klot blivit fria från sina bon, alltså ballongerna. Denna gång var jag noggrann med att kloten hade torkat rejält innan jag spräckte ballongerna. Det var nervöst att sticka hål på ballongen efter allt klistrande av alla pappersbitar som lagts som ett sköld runt ballongen. Kändes gott att det gick som jag hade hoppats på – alla klot är hela Nu är det bara finliret kvar, att täcka över de hål som använts för att dra ut själva ballongerna.

Nu hänger ytterligare en medlem till klotfamiljen på tork i skolan. Kloten består än så länge av endast ett lager med pappersbitar, så ytterligare några lager ska till för att det ska hålla sin runda form och inte vara allför ömtåliga när de väl hänger uppe på sina platser.
Den senaste skapelsen är mellanstor jämfört de övriga. De två minsta är ungefär 5 cm i diameter medan den på tork är 10 cm och nästa 15 cm. Principen är tagen utifrån Fibonaccis talföljd (1, 1, 2, 3, 5…), vilket innebär att man plussar ihop de två tidigare talen och svaret blir det nästa talet i talföljden. Jag använder mig utav samma mönster, två klot har diameter 5 cm, nästa klot 10 cm, 15 cm och sista klotet blir då 25 cm i diameter.

Veckans trubbel var vilka storlekstal jag skulle använda mig av till de olika ballongerna. Först tänkte jag att de skulle vara upp till 15 cm stora, men jag märkte att det blev lite väl tight mellan de minsta storlekarna. Istället ska det helt enkelt bli en klotserie upp till och med 25 cm i diameter. Jag har ännu inte börjat på det klotet i och med att om jag använder mig utav en vanlig ballong så kommer den att bli äggformad, och det vill jag undvika så mycket som möjligt. Jag ska istället använda mig utav den större modellen av kalasballonger. Stoleken på den största ballongen är jag riktigt nöjd med, kul att ha gjort något stort som verkligen syns.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar