tisdag 25 september 2012

Kreativitetsdagen

Idag har det varit full rulle på projektet om min mobil. Det är så skönt när jag väl har bestämt mig hur jag vill ha det. Oftast så kan jag sitt hur länge som helst och grubbla över vilken färg eller stolek det ska vara, men nu så har jag äntligen ett klart mål som jag tror att jag ska klara av att nå.

Min mobil ska bestå utav tre olika material, ståltråd, fisklina och papper (med rejält med lim). Det ska vara ett antal olika långa ståltråds bitar som är tillsammans fästa på väggen, de ska vara lätt böjda och var och en ska sluta med en liten ögla eller krok där fisklinan ska fästas. I varje fisklina ska olika stor pappersklot hänga. Det är i pappersklotens stolek som jag får in fibonaccis talföljd.

Just nu så håller jag på att tillverka de olika papperskloten, det gör jag med hjälp utav ballong, lim och papper (pappret känns precis som bakplåtspapper vilket jag inte tror att det är i och med att på estet lektionerna är allt tvärtom än vad jag tror). Det är lite klurigt att få pappersbitarna släta utan att de bucklar sig på den runda ytan men jag tror att det blir bra när det har torkat till sig och väl är på sin plats.
Hittills i processen så har jag gjort ett testklot, idag så stack jag hål på ballongen för att kunna se hur det blir men jag hade inte låtit det torka tillräckligt länge så pappret följde med ballongskalet till en liten skrutt. Jaja, tur att det bara var ett test. Sen så har jag också gjort tre pappersklädda ballonger som nu hänger på tork.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar