fredag 28 november 2014

Gaturummets inredning - processen

V.43 Startar upp projektet och besöker platsen vid 3-tiden och ritar upp hur människor rör sig.


V.44 Lov och tittar på dokumentären om hur vi formar städerna som sedan i sin tur formar oss. “Man vet bara vad överklassen och den övre medelklassen vill. Resten, alltså den största gruppen, får inte komma till tals.” Om hur städerna byggs för bilar och hur vi som lever i det kommer i kläm. Om hur pengarna styr år tillvaro.

V.45 Besöker platsen kl 12 och det är betydligt mer människor som rör sig, kanske beror det på vädret eller tiden.
Vilka rör sig där?
  • En klass som leker och kanske har “fri lek”.
  • Cyklister
  • Mopped
  • Framför allt fotgängare som är ute med hunden, power walk eller bara transporterar sig genom platsen, det är inte så många som strosar runt utan de flesta verkar ha ett mål. Kändes som att många gick i riktning mot Läppstiftet, svårt att se vart de skulle men antar att de kanske ska till kontorsbyggnaderna under bron och i/kring Läppstiftet, dessutom var det en hel del människor som gick över bron in till Nordstan.


Hur ser omgivningen ut?
I dagsläget är det en plan i plastgräs med en skateboard ramp intill med Älvrummet på andra sidan, Nordstan som en gråklump, fina tegelstens hus med utsmyckningar, pampiga opperan med utsikt över vattnet samt kontorsområdet runt om Läppstiftet under bron. Spårvagnar och bussar i nära anslutning till platsen och en del bilar bakom Älvrummet. Styr och ställ station och ett fjuttift försök till lekplats lite längre bort. Vid vattnet är en del gästbåtar och en uthyrning med kanoter/ kajaker. Förvånad över hur lite vattnet utnyttjas då det ligger precis intill, för övrigt dåligt utnyttjat i hela Göteborg skulle jag vilja påstå. I den närliggande arkitekturen är det framför allt Älvrummet som jag tror att jag plockar med mig då det ligger så pass nära platsen och känns nytänkande och modernt.


Hur upplevde jag platsen?
I prinsip fans det ingenting förutom Älvrummet och rampen, känns som att Göteborg borde haft en tydligare plan då stor del av bil trafiken har grävts ner, märkligt att det idag i stort bara används som genomgångs passage. Jag upplevde platsen onödig, tom, både på människor och miljö, som att platsen väntar på grävmaskiner som ska förvandla det till något livligt.


Vad behövs på platsen?
Det är storstads city men platsen talar för det motsatta. Omgivningen är stor och pampig med opperan och de gamla närliggande husen med utsmyckningar. Platsen behöver något livligt dit människor dra sig för att strosa runt och kanske komma ifrån nordstans-pullsen. En plats med grönska och kanske ta tillvara på vattnet. En plats där alla åldrar kan röra sig fritt.


Vilka människor vill jag ska vara där?
Upplevde det som många olika typer av människor skulle kunna vara hemma på den här platsen, tänker på kontorsmänniskor, besökare mot operan, schopping människor som vill ta en paus, elever från på raster (det är ju en hel del skolor här i kvarteren). det finns potential till en hejdundrande plats.


2014-11-13
Igår vid 6-tiden gjorde jag den tredje skissen över hur människorna rör sig utanför operan. Det var självklart mörkt och ungefär lika mycket människor då som det var vid 3-tiden men nu gick i stort sätt alla på gångbanorna. Det var någon enstaka som snedda över planen och jag testade även själv men strålkastarna som lyste upp planen bländade och jag kände mig uttittad. Det lyste på regält, bra om en vill lira fotboll eller så. Däremot var det inga andra aktiviteter än folk som förflyttade sig.


2014-11-14
På dagens lektion började alla på modellen och jag blev lite paff då jag inte hade någon bild av hur jag vill att platsen ska se ut. Vet vad syftet med platsen ska vara och stämningen men inte vad som ska vara där. Har gjort en mapp på Pinterest med idéer för offentlig miljö. Vill att det ska vara en motpol till Nordstan där allt handlar om konsumtion och hets efter något ouppkommligt, jag vill skapa en plats där kreativiteten värderas högt, en plats att samla och aktivera människorna. Är inne på att platsen ständigt ska förändras och förnyas, t.ex utomhus bio och grafittiväggen som byts ut till griffeltavla där en kan skriva sina önskningar.


Påbörjade modellen, det var lite klurigt att rita upp planen då alla sidor är olika långa och jag inte vet hur stora vinklarna är men det blir något ungefärligt.
Vänstra bilden är ett försök till väggen, men för att bli något
mer skalenlig använde jag mig sedan istället ett svart papper,
högra bilden är början på träden





2014-11-24
Stannade kvar efter skolan och blev klar med modellen! Väldans skönt. Den är kanske inte helt skalenlig, träden och hängmattorna är kanske gigantiska men en fattar i alla fall grejen hur min tanke är.


2014-11-25
Såg ett TED-klipp ganska länge sedan som hängt kvar. En kvinna som målade en trist vägg med griffelfärg och skrev “BEFORE I DIE…” där de som passerar kan skriva ner vad de vill göra. En fin ide som jag nu använder mig av i det här projektet

Blev klar med modboarden idag, knäppt att jag är klar med det praktiska tre dagar innan deadline, brukar alltid vara ute i sista minut… Gjorde en modboard med bilder som visar de saker jag vill ska vara på platsen men som inte syns i modellen. Fick även med ord som varit viktiga och som jag hållt mig till under processen; kreativitet, gemenskap, plats för skapande, motpol till Nordstan och knytpunkt. Tänkte först göra collaget i photo shop men valde att skriva ut bilderna för att få till de rivna kanterna på bilderna, kanske lite mer spontant och x så som jag även vill att platsen ska vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar