fredag 22 februari 2013

Kruxet som blev till fördel

Krux 1: Min direkta koppling mellan min stol och 1800-talet har bara varit bahytt (en slags damhatt). Jag kände att jag ville ha mer eller starkare koppling till 1800-talet. Jag ville att min stol skulle betyda eller representera något. Något mer än bara en hatt.

Krux 2: När jag höll på att klistra ihop lagren till ryggstödet märkte jag att jag inte hade räknat så bra, sista lagret räckte inte runt helt. Dessutom så fanns det inte tillräckligt med hela stora kartongbitar kvar, så jag kunde därmed inte göra ett nytt lager. Ja, jag var ju tvingen att dölja springan på något sätt i och med att den var mitt i synfältet. Det skulle se halvklart ut och vara ett stort minus. Men jag drog springan till min fördel och använde mig utav den. Jag till och med gör glipan ännu större. Har under dagens lektion skurit djupare och större på sidan utav stubben. Öppningen ska jag binda fast med ett fint band, som en korsett och fylla öppningen med sotigt och hopskrynklat tidning och bokpapper. I och med att det var många revolutioner under 1800-talet är min tanke är att det sotiga pappret ska representera människorna under industrialiseringen som trycks ner utav de rikare. Det tryckta pappret vill jag ha med i och med att tidningen var ett viktigt medel under den här tiden då mycket information kunde snabbare spridas och människor hade möjlighet att få ta del utav vad som skedde på andra platser. Få veta vad som tillexempel hände i Frankrike under revolutionen och organisera sig för att också bryta sig fria. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar