onsdag 17 december 2014

Stora Bibliotek-inlägget

Började projektet med att vi alla tillsammans mätte upp rummet och gjorde en gemensam ritning på tavlan. Därefter gjorde jag en liten behovsanalys. Det är ju ett förändringsförslag till ett bibliotek vilket gör det ganska uppenbart vad som behövs men det jag skrev ner var; bekväma sittplatser, mer förvaring för böcker, lugn trivsam miljö. Skrev även ner små idéer om vad jag inte får missa så som top tio hyllan, kreativa hyllor och en film vi sett innan. The secret life of buildnings där de hade rep hängandes från tak till golv längs med en vägg. Ljuddämpar på ett kreativt vis.


Hur ska jag gå tillväga? Precis som alla andra projekt har jag svårt att komma igång och försökte göra allt för att inte hamna där igen. Gjorde punktlista för vad jag skulle göra där bland annat att se filmen jag nämnde tidigare och även besöka stadsbiblioteket som vi alla gjorde tillsammans. Därifrån har jag hämtat mycket inspiration.


2014-10-09
Satte mig uppe i biblioteket för att tydligare se hur stort utrymme jag har att jobba med. Att sitta i rummet hjälpte verkligen att komma igång med idéer. Inspireras mycket utav stadsbiblioteket, tänker på deras läktare i sagorummet och bokhyllornas böjda i mjuka former som skapar rum.


Skolans bibliotek är kantigt med många hörn som jag försöker bli av med, ge ett flyt i rummet. Vill även ge olika möjligheter att sitta ner och läsa - sittkonstruktionen längs med väggarna då en även kan sitta och titta ut genom fönstret. Sittytan i hörnet är 90 grader med tjocka rep som hänger runt om från taket för att skärma av.


Föreslår skjutdörr öppningen in genom rampen för att stänga ute ljud. Ljudet var något jag irriterades över när jag satt i biblioteket vilket jag kansk inte hade tänkt på annars.

Har även börjat på planritningen. Kvar att bestämma färg och om jag ska ha något i taket. 



3014-11-13

Aj aj, håller på att falla ner i någon slags perfektion och där med låser mig o kommer ingen vart. Sitter kvar efter skolan men går inte framsteg i arbetet.

Bild 3 & 4 visar när jag klädde in kanterna i vanligt papper, tips från Julie. Fula snitt blir plötsligt osynliga. 

2014-12-01
Färgval
Tapetserade väggar och golvet och kuttade väggarna en aning för att limma ihop tre av fem väggar. Gjorde även rampen och tapetserade den för att bli av med hårda och fula kanter. Klädde in 90 graders sitsen med en blå färg som är någorlunda lik den färg som jag valt ut som bl.a. fondvägg.
När räcket limmats fast mätta jag ut med ett vanligt papper hur stor rampen skulle vara. Då modellen är något skev var det här ett bra sätt att få rampen i exakt rätta mått. Undertill skar jag bort en bit av kapaskivan för att få en mjuk övergång till golvet. Kortsidan mot ingången skar jag ett hack (bild 2) för att få ett snyggt fäste till ingången.

2014-12-03
Stanna kvar och hade tidigare gjort en lista med allt som är kvar, läste lappen och det var bara en grej som var struken av den där listan. Ville nästan lipa. Hade som mål att göra klart rampen men fick gjort mer än så. Förutom rampen skar jag även ut en av hyllorna och fäste de, tapetserade en vägg jag missat och limmade fast de resterande två väggarna.

Rampen är en av de klurigaste delarna i modellen men tycker att det löste sig bra. Har för mig att det var Julie som hade en fiffig lösning med att göra det i ett enda stycke med kutt (som inte går helt igenom kapaskivan) som ska göra så att det blir lutning. Självklart skar jag fel och lutningen blev knasig. Löste det genom att skära loss det ena biten och istället tejpa ihop så lutningen blir rätt. Även lite lurigt att klä golvet men efter lite pill så. Skar även bort lite kapaskiva undertill där rampen och golvets möts för att få en mjuk övergång.

När rampen var klar klippte jag till en mall för hyllan som ska fästas längs med räcket. Mallen gjorde jag med hjälp av planritningen och räcket i modellen då räcket är en aning skevt och även hyllan blir det. Trotts att det är mjuka former som är lite klurigt att skära ut blev de tre hyllplanen lika och smidigt att få på plats.
Bild 3 illustrerar bästa pressen som jag använt när jag har tapetserat och lagt golv.

2014-12-04
I stort sett gjorde jag bara läktaren idag. Gjorde en mall hur den ska se ut från sidan men lurigt hur jag skulle få till djupet/ sittsen. Tänkte till en början göra en massa mindre bitar för ruggstöd och sittyta eller bygga upp läktaren av kuber, men kom på en annan varian. Att kutta ut 4 likadana bitar så som det ser ut från sidan och limma ihop de. Sparade en hel del pill. Klädde därefter in den i vitt papper för att bli av med fula kanter.
Läktaren som är till för flera personer att sitta och kanske läsa, för att få det bekvämare ska dynor fästas mot väggen. Har två accentfärger, blå och grön. Den gröna är till en sittpuff och dynorna till läktaren. För att komma så nära som jag har tänkt hjälpte Merete mig med att färga tyg. Istället för att skriva ut ett papper som det ut en bit tyg, inte riktigt den färgen som jag hade tänkte mig men det kvittar!


2014-12-05
Så sablans trött o det jag hade planerat att fixa innan jag skulle ta helg tog dubbelt så lång tid än vad det hade behövt. Gjorde de små dynorna som ryggstöd till läktaren och limmade fast den andra bokhyllan. Kom på en liten konstruktion till kanten av hyllan där det ska vara ett stopp, som en vägg. I den lilla hörnbiten gjorde jag ett snitt i mitten där de mittersta hyllplanen trycktes in. Biten står då ovanpå det understa planet, mitten planen är inskjutet i biten och det översta planet ligger ovanpå biten. Tanken är att skarven inte ska synas när en ser modellen ovanifrån (som en gör på den andra hyllkonstruktionen).


Vad jag har kvar nu:
  • Sittpuff
  • Hängstol
  • Top 10-hyllan
  • Rep x2
  • Moodboard



2014-12-15
Gjorde hyllplanen till top 10 hyllan. 10 små hyllplan i två spalter som är omlott varandra. Täckte varje plan i vanligt vitt papper för att få en jämn yta, gjorde små hål för varje hylla och fäste de genom en bit ståltråd intryckt i väggen och i hyllplanen. Gjorde även första steget i häng-stolen. Formade den i lera och gjorde ett hål för snöret när det leran ännu var formbar.


2014-12-16
Fäste upp häng-stolen, dock torkade den lite skevt och sitsen lutar men men. Gjorde även en liten sittdyna till stolen. Påbörjade det här med repen som ska vara som en avskärmning ovanför räcket och runt om sitt hörnan. Använder mig av hampasnöre för att få känsla av rep men fick inte till att de skulle hänga rakt ner. Gör som så att jag viker snöret dubbelt och tvinnar det med en knut längst ner för att hålla de raka.
Blir ju inte riktigt som jag tänkt mig, lite väl klumpiga och stora men en får känslan hur jag tänker! Ska även visa i moodboard. Hade tänkt fästa snörena i en träpinne men Merete föreslogg att använda ståltråd för att inte få det lika klumpigt, men blir nu istället fisklina, en ser inte fästet vilket jag inte vill att en ska göra i verkligheten heller! Har bara hälften av rep-fixet kvar sen är jag klar med modellllleeeen!! Gahh ska bli skönt!

2014-12-17
Gjorde det sista på alla praktiska bitar idag. Sista på modellen med repen, sista på collaget med layout och sista på ritningen med informationsrutan. Galet skönt att lämna in papprena till Merete!

SÅ HÄR BLEV DET!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar