söndag 12 januari 2014

En början

Det här med folkloreprojektet… Vid ett ganska tidigt stadie hade jag ett klart mål, jag hade valt land, Tibet, och trodde att jag visste vad jag skulle plocka med mig från deras kulltur in i min kollektion. Då deras färgglada halsband som från bilderna att tolka verkar vara gjorda utav torkad frukt eller liknande, jag tänkte att jag skulle kunna göra något liknande. Då de tillverkade smycken med saker de fann i naturen där de befinner sig tänkte jag göra det samma fast med saker som då skulle finnas här i Sverige. Min tanke var att tillstörsta del använda mig av kastanjer. Egentligen tycker jag att de är riktigt fula men formen, operfekta runda, det är fint. Tänkte mig bl.a. en ljusstake med kastanjer staplade på varandra målat i färger som skulle inspirera från Tibet. Men det hela höll inte, mina möbler gled allt mer och mer från Tibet och jag skrotade den tråden.

Jag som till en början var så spiksäker på min ide hann plocka stora mängder kastanj som sedan började mögla, ja det var väll ungefär då jag gav upp med den iden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar